Kétségtelenül az aviator az egyik legismertebb napszemüveg-forma. Számtalan variációja máig is uralja a piacot, nem csak azért, mert örök klasszikusnak számít, hanem azért is, mert a legtöbb arcformához nagyon jól illik. Története összeolvad a popkultúrával, kialakulása meghatározó sarokköve a szemüveggyártásnak. Nézzük!
A szemüvegviselés divatja körülbelül kétszáz éves múltra tekint vissza, amikor is elnyerte végleges formáját, és funkcióján felül divatkiegészítővé is vált. A napszemüvegek elterjedése nem egész száz éve kezdődött meg, így még fiatalabb iparágnak számít. Sokan nem gondolnánk, de az első napszemüvegeket nem utcai használatra tervezték.
A napszemüveg az 1930-as években vált divattá, amikor is az amerikai hadsereg kérésére a Bausch and Lomb szemészeti termékek tervezésével és gyártásával foglalkozó cég megalkotta az első napszemüveget. A pilóták egyre magasabban repültek, az erős napsütés egyre jobban bántotta a szemüket, szó szerint komoly fejfájást okozva nekik: az enyhén domobrú, nagy lencsék remekül megszűrték a fényt repülés közben.
A két lencse közötti jellegzetes dupla vagy tripla híd elengedhetetlen hozzátartozója a formának. Egyik legenda szerint ezen keresztük céloztak a pilóták bevetés közben, egy másik szerint pedig ott tartották a cigarettát, amikor épp mindkettő kezükre szükség volt repülés közben. Nem valószínű, hogy bármelyik is igaz lenne, de kétségtelen, hogy senkit sem hagyott hidegen az első ránézésre szokatlan megjelenés.
Az igazi berobbanást viszont egy konkrét embernek köszönheti a forma. Douglas MacArthur tábornok a második világháború alatt – jellegzetes pipája mellett – szinte minden újságban megjelenő képén ezt a szemüveget viselte.
Ma az első számú aviator forgalmazó a Ray-Ban, de gyakorlatilag bármelyik nagyobb márka kínálatában is láthatunk erősen az aviatorra hajazó modelleket; nem beszélve az olcsóbb gyártók kínálatáról.
Beépült az aviator forma a popkultúrába is. Több nagyklasszis filmben is látható a szemüveg, mint például a Félelem és reszketés Las Vegasban című alkotásban, amelyben konkrétan egy „cigarettatartós” modellt láthatunk. Valójában még a főszereplő is jobban preferálta saját cigarettatartóját, ugyanis a szemüvegbe épített nem igazán működött. A másik nagy film, amely meghozta a forma népszerűségét – annak ellenére, hogy a diszkó korszak majdnem megölte azt, – a Top Gun. Tom Cruise negyven százalékkal emelte meg a Ray-Ban aviatorok eladását a film megjelenésekor.
A forma népszerűsége töretlen, variációi végtelenek. A kerekebb formáktól a különböző lencseszínekig szinte minden változattal találkozhatunk a piacon, mégsem unjuk meg. Nem csak különleges formája, hanem érdekes történelme miatt is a divatőrültek örök kedvence fog maradni.